Kontaktieren Sie uns
Stornieren


Czy ubezpieczyciel może odmówić Pacjentowi zwrotu kosztów leczenia za granicą?

06 September 2021

Wielu Polaków mieszkających i pracujących za granicą nie zastanawia się często nad problemem leczenia specjalistycznego dopóki nie pojawią się problemy ze zdrowiem. Uraz w pracy, wypadek czy inne zdarzenia sprawiają, że Pacjenci chcąc wrócić do pełni sił często wybierają leczenie w Polskich klinikach, czy to z kontraktem na NFZ czy prywatnych nie wiedząc, że zgodnie z dyrektywą transgraniczną mogą starać się o zwrot kosztów. Dyrektywa transgraniczna (Cross-Bordered Directive w skrócie CBD) umożliwia Pacjentom z Unii Europejskiej wybranie dostawcy usług medycznych na terenie całej wspólnoty. W skrócie: Pacjent mieszkający w Niemczech może planowo leczyć się w Polsce i starać się o zwrot poniesionych kosztów za procedurę. Nie ma znaczenia, czy uda się on do placówki prywatnej czy posiadającej kontrakt z NFZ. Podobnie działa to względem Pacjentów ubezpieczonych w NFZ, a planujących z różnych przyczyn (długi czas oczekiwania, brak dostępności danego leczenia w Polsce czy po prostu lepszej jakości usług) leczenie za granicą w państwach Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego (Szwajcaria, Norwegia czy Lichtenstein). Ważne jest aby pamiętać o tym, że istnieje znacząca różnica pomiędzy leczeniem planowanym (za który Pacjent musi zapłacić, a następnie ubiega się o zwrot kosztów), a leczeniem w sytuacjach nagłych (wypadek, uraz, nagłe zagrożenie zdrowia i życia).

 

Jak Pacjent może uzyskać pomoc medyczną za granicą:

 - w przypadkach nagłych Pacjent po okazaniu dokumentu świadczącego o ubezpieczeniu (tzw. karta EKUZ, EHIC) ma prawo otrzymać pomoc w placówce z zawartym kontraktem z NFZ. Szpital nie ma prawa odmówić Pacjentowi leczenia nagłego i nieplanowanego, na tych samych zasadach, na jakich korzystają z niego obywatele danego kraju. Wyrobienie takiej karty jest bezpłatne i jest ono wystawiane dla każdej osoby indywidualnie (nie można uzyskać karty EKUZ wspólnie dla całej rodziny);

- planowane leczenie dzięki przeniesieniu ubezpieczenia do danego kraju za pomocą formularza S1 (dawny E106). Pacjent mieszkający w dowolnym kraju UE, ale mający zameldowanie również w Polsce może uzyskać od ubezpieczyciela tzw. formularz S1. Dzięki temu dokumentowi Pacjent może korzystać z wszystkich praw dotyczących leczenia w Państwowym systemie opieki zdrowotnej. Łączy się to również z problemem jakim jest oczekiwanie na zabieg w systemie publicznym, który niejednokrotnie może potrwać nawet kilkanaście miesięcy. Szczególnym formularzem jest formularz S2 dotyczących mieszkańców Wielkiej Brytanii w związku z Brexitem (o tym w artykule „Brexit- prawa Pacjentów transgranicznych“).

- planowany zabieg i późniejszy zwrot kosztów za leczenie. Dyrektywa Unii Europejskiej nakłada na Państwa członkowskie obowiązek zagwarantowania Pacjentowi pełnej możliwości wyboru kraju, w którym chce się on leczyć. Wskazuje ona prawa pacjenta w związku z przepływem usług medycznych, a zarazem zabrania jakiejkolwiek dyskryminacji rasowej/etnicznej.

 

Szczególnie częste schorzenia w których Pacjenci poszukują pomocy w Polskich klinikach to:

- ortopedia: zerwanie więzadła krzyżowego, endoproteza stawu biodrowego, usunięcie palucha koślawego (halluksy), łokieć tenisisty, zespół cieśni nadgarstka;

- laryngologia: korekta przegrody nosowej, usunięcie polipów, korekta nosa;

- rehabilitacja;

- chirurgia ogólna: operacje przepuklin, usunięcie tłuszczaków, operacje żylaków;

- chirurgia stomatologiczna i szczękowo-twarzowa: chirurgiczne leczenie progenii, implanto-protetyka, chirurgiczne usunięcie zatrzymanych zębów;

Pamiętaj, aby dla swojego bezpieczeństwa przed skorzystaniem ze świadczenia zdrowotnego za granicą dokładnie zweryfikować kompetencje specjalistów oraz poziom świadczonych usług. Nasza firma współpracuje z renomowanymi placówkami, które zatrudniają doświadczonych specjalistów z wieloletnim stażem pracy. Naszym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu leczenia, a także umożliwienie Pacjentowi uzyskania zwrotu za przeprowadzone leczenie.

 

Jakie warunki należy spełnić aby ubiegać się o zwrot kosztów leczenia? Kiedy świadczeniodawca może odmówić wypłaty pieniędzy? Do jakiej kwoty zostaną Ci zwrócone pieniądze? Na te pytania odpowiedź znajdą Państwo niebawem w artykule: “ Prawa i obowiązki Pacjenta w świetle Opieki Transgranicznej“.

 

Planujesz leczenie w Polskich placówkach? Skontaktuj się z MedicalAdvisor.pl, a pomożemy w doborze najlepszej dla Ciebie ścieżki ku zdrowiu! +48 607 871 284 lub kontakt@medicaladvisor.pl

 

Your health is Our priority!

Pozdrawiamy

Zespół MedicalAdvisor.pl

Zurück zur Nachrichtenliste